سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارتودنسی و کاشت ایمپلنت

ارتودنسی درمانی برای اصلاح موقعیت و زوایای دندان ها می باشد که انجام آن در افرادی که تعدادی دندان از دست داده اند مشکل تر از ارتودنسی افراد با دندان می باشد چون وقتی یک یا چند دندان از دست برود یا به صورت مادر زادی وجود نداشته باشد دندان های مجاور و مقابل به سمت این فضای خالی حرکت می کنند.

 

ارتودنسی برای اصلاح این ناهنجاری ها نیاز به تکیه گاه دارد. وقتی بیمار دندانی از دست نداده تامین این تکیه گاه از دندان های دیگر میسر است ولی وقتی فقدان تعدادی دندان داریم تکیه گاه کافی را برای حرکت دندان ها نمی توانیم از دندانه ای باقی مانده تامین کنیم و نیاز به تکیه گاه اضافی داریم که معمولا توسط ایمپلنت ها تامین می شوند.

ایمپلنت های دندان چه هستند

ایمپلنت طراحی شده تا بهترین متخصص ایمپلنت آن را جایگزین دندان از دست رفته کند که علت نبود دندان هم می تواند به خاطر ضربه، پوسیدگی و بیماری لثه یا فقدان مادرزادی باشد. در حقیقت این کار احساس و ظاهر مشابه به دندان طبیعی را دارد و در طول زمان شما فراموش خواهید کرد که ایمپلنتی دارید و شخص دیگری هم قادر به تمایز آن از دندان طبیعی شما نمی باشد.

فاکتورهایی که باعث از دست رفتن دندان می شوند

1)سن.

2)جنس (در مردان ریسک بیشتری دارد).

3)عدم رسیدگی به وضعیت دهان (عدم مراجعه به دندان پزشک).

4)بهداشت ضعیف.

5)سیگار.

6)دیابت.

7)فشار خون بالا.

8)آرتریت روماتوئید.

وقتی بیمار دندانی ندارد دو راهکار وجود دارد:

1)توسط ارتودنسی فضا بسته شود.

2)و یا فضا بزرگ تر است و نیاز به جایگزینی دارد.

ارتودنسی قبل از ایمپلنت دندان

اگر شما کاندید ارتودنسی و ایمپلنت هستید پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا ارتودنسی انجام دهید که محل دندان ها قطعی شود و سپس به بهترین متخصص ایمپلنت مراجعه کنید چون ایمپلنت به فک جوش می خورد و بعدا قابل حرکت نمی باشد. پس از پایان ارتودنسی اگر رشد فعال پایان یافته باشد برای دختران حدود 17-16 و پسران 20-19 سالگی می توان ایمپلنت قرار داد و با توجه به نظر ارتودنتیست می توان برای نگه داشتن فضا پروتز های متحرک (نگهدارنده) استفاده کرد و یا همان براکت و سیم را ادامه داد.

ارتودنسی پس از ایمپلنت دندان

اگراز دندان های اطراف ناحیه بی دندانی در ارتودنسی بیمار استفاده نمی شود بهتر است اول ایمپلنت گذاشته شود. همین طور زمانی  که نیاز به تکیه گاه داریم  ایمپلنت را اول کار می گذاریم زیرا تکیه گاه بسیار مناسبی هستند و نیروی بهتری می توان با آن ها اعمال کرد چون برخلاف دندان ها حرکت نمی کنند. البته برای این منظور از مینی اسکرو هم می توان استفاده کرد که به صورت عرضی در استخوان بین ریشه دندان ها قرار می گیرد.

سوالاتی رایج در ارتباط با ایمپلنت و اردتونسی

آیا برای گذاشتن ایمپلنت نیاز به در آوردن براکت ها است؟

خیر فقط سیم های ارتودنسی در آورده می شود و مجددا جا گذاشته می شود و در مواردی حتی نیاز به باز کردن سیم هم نیست.

آیا در طول زمانی که ایمپلنت جوش میخورد محل روکش آن خالی میماند؟

خیر در صورت برداشته شدن سیم های ارتودنسی می توان از پلاک های متحرک مثل اسیکس و یا مریلند بریج و یا اف آر سی استفاده کرد.